هزینه تیونینگ خودرو
تیونینگ بدنه خودرو + قوانین و انواع تیونینگ ماشین گیربکس چی
اضافه کردن دیفیوزر به خودرو در راستای تنظیم جریان هوای زیر خودرو صورت میگیرد. در واقع وظیفه اصلی دیفیوزر ایجاد Down Force یا همان نیروی پایین کشنده است. غیر از باز شدن دربها به طرف بالا، میتوان با قرار دادن لولای دربها در بخش بالایی، آنها را طوری تنظیم کرد که ابتدا کمی به طرفین و سپس به سمت بالا باز شوند؛ درست مانند بالهای عقاب. این مدل از باز شدن درب، بسیار پیچیدهتر است و قابل نصب روی هر خودرویی نیست. اگر خودروی شما دارای تغییراتی در حد استیج 2 (اضافه شدن سیستم های پرخوران مانند توربوشارژ و سوپرشارژ می باشد.) که ایسیو فابریک آن را ساپورت نمی کند، می بایست اقدام به نصب ایسیو اجاستبل نمایید.
اگر خودروی شما این ویژگی را ندارد، میتوانید این کار را به افراد ماهر و کارآزموده سپرد تا این آپشن را برای شما اضافه کنند. البته برخی افراد به دلیل آسیب دیدگی سقف و مشکلات مربوط به آن، به این کار اقدام میکنند. با این حال، اگر تغییر سقف و اضافه کردن سانروف به دلیل آسیب و زیان رنگی نباشد، این اقدام نه تنها ارزش خودرو را کاهش نمیدهد، بلکه ممکن است باعث افزایش ارزش آن نیز شود. استفاده از کاور بدنه خودرو، یکی از جذابترین جنبههای تیونینگ ظاهری آن است. این کاورها عموماً به دو صورت رنگی و بیرنگ عرضه میشوند، که نمونههای بیرنگ به دو دسته مات و شفاف تقسیم میشوند. علاوه بر جلب توجه از نظر ظاهری، کاور بدنه خودرو میتواند نقش مهمی در حفاظت از رنگ بدنه خودرو ایفا کند.
برای مثال، ممکن است از فیبرکربن، آلومینیوم، یا فولاد ضد زنگ استفاده شود. این مواد کمترین وزن ممکن را دارند و باعث کاهش وزن خودرو و افزایش عملکرد و کارایی آن میشوند.همچنین، استفاده از مواد مقاومتر میتواند سطح ایمنی خودرو را افزایش دهد. او توضیح میدهد که در حال حاضر تیونینگهای مختلفی انجام میدهند اما بیشترین تمرکزشان روی کیت بدنه است. به عنوان نمونه در حال حاضر روی یک مازراتی کار میکنیم که قطعات آن همه کروم شد و بدنه آن را کاور قهوهای صدفی کردیم؛ هزینه این کارها روی این خودرو حدود 70 میلیون تومان شد. برخی تغییرات خودرو باعث میشوند هنگام فروش افت قیمت زیادی وجود داشته باشد.
برای مثال، سیستم تعلیق BILSTEIN B16 یا BILSTEIN EVO T1 coilover . کمک فنرها یا صفحات فنری دارای رزوه ای هستند که تیونرها می توانند از آن برای تنظیم دقیق پایین آمدن استفاده کنند. بسیاری از کویل اورها نیز امکان تنظیم فردی نیروهای میرایی را فراهم می کنند. یک چرخ کوچک روی هر کمک فنر میتواند برای تنظیم منحنیها یا ویژگیهای سختی مختلف از نرم تا محکم استفاده شود که به شدت بر رانندگی تأثیر میگذارد. به این ترتیب، رانندگانی که در دینامیک رانندگی با تجربه هستند، می توانند تنظیمات شخصی خود را تنظیم کنند. کویل اورها منحصراً برای رانندگان اسپرتی که می خواهند سیستم تعلیق خود را کاملاً با خواسته های فردی خود تطبیق دهند توصیه می شود.
یکی از اهداف شایع تیونینگ، افزایش قدرت موتور خودرو است، که برای دستیابی به آن باید به شرکت های متخصص مراجعه کرد. در ایران، به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد، تیونینگ خودرو بیشتر در زمینه بهبود ظاهر خودرو صورت میگیرد. تیونینگ خودرو به فرآیند شخصیسازی و ارتقاء خودرو از نظر ظاهری و عملکردی گفته میشود. این تغییرات با هدف بهبود عملکرد فنی، جذابیت بصری، یا حتی افزایش ارزش خودرو انجام میشود. تیونینگ میتواند از تعویض قطعات داخلی موتور گرفته تا اضافه کردن لوازم جانبی لوکس و طراحیهای خاص بدنه خودرو را دربرگیرد. در این مقاله، به بررسی تخصصی تیونینگ خودرو، انواع آن و لوازم مورد نیاز خواهیم پرداخت.
با اینکه تغییرات زیباییشناسی میتوانند شامل انتخاب رنگ جدید برای خودرو باشند اما تیونینگ خودرو نیز با همین هدف انجام میشود. اضافه کردن توربو یا سوپرشارژر به پیشرانه میتواند به تمایز صدا و عملکرد خودرو کمک کند. با برخی تغییرات هدفمند و مهم میتوان خودروی لوکسی همچون کادیلاک STS را به سدانی اسپرت بدل کرد. معمولاً هر چه خودرو لوکس تر باشد، طراحی بهتر و جذاب تری از رینگ و لاستیک دارد. با تغییر رنگ و طرح رینگ و همچنین استفاده از لاستیک های پهن، می توانید ظاهر خودروی خود را شیک تر و متفاوت تر کنید. برای انتخاب رنگ رینگ، مناسب بودن آن با بدنه خودرو و تغییراتی که در سایر بخشهای بدنه ایجاد میکنید، را در نظر بگیرید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند.
همچنین، در بخش جلوپنجره معمولاً پره ها و لوگوی خودرو حذف شده و این کار باعث ایجاد حس بزرگ نمایی در جلوپنجره می شود. تقویت سیستم جرقه خودرو، به میزان چشمگیری بر افزایش راندمان و قدرت پیشرانه تأثیرگذار است. استفاده از مدارهای تقویت سیستم جرقه هم کمک زیادی به سوختن بهتر میکند که انواع آن در بازار یافت می شود و یا نقشه آنها را میتوان بدست آورد و به صورت دست ساز درست کرد. تیونینگ سقف خودرو فرایندی است که به وسیلهی آن سقف خودرو به منظور بهبود ظاهر و عملکرد آن تغییر میکند. این فرایند شامل استفاده از مواد و تکنیکهای مختلف برای ارتقاء خودرو است. این فرآیند نهتنها به زیبایی بلکه به عملکرد بهتر خودرو نیز کمک میکند.
به همین دلیل است که سیستم تعلیق اسپرت از سازندگان ممتاز مانند BILSTEIN همیشه از فنرهای ورزشی کوتاهتر با کمک فنرهای اسپرت همسان تشکیل شده است. به عنوان مثال کمک فنر BILSTEIN B8 ما به طور ویژه برای استفاده با فنرهای پایین آورنده طراحی شده است. برای خودروی شاهین به دلیل عرضه کم و محدودیت پیشرانه تا کنون لوازم افتر مارکت زیادی تولید نشده است و از طرفی این پیشرانه خیلی پتانسیل تقویت را ندارد. شمع سوزنی مخصوص موتورهای توربو و وایر اسپرت و داون پایپ (در صورت تولید) را ما پیشنهاد می کنیم. اما بهترین و ارزانترین روش ، ریمپ شاهین است که پیشنهاد می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید. مهمترین موضوع در بحث تقویت بدنه، شامل بحث سیستم تعلیق جهت مهار بادی رولینگ Body Rolling می باشد.
همچنین دریچه گاز خودرو نیز از نوع بزرگتری انتخاب شد و تغییرات انجامشده ریزودرشت در فرایند تیونینگ خودرو به نتایج خارقالعادهای منجر شده است. این قطعه در خودروسازی نیز کاربرد دارد و روی سپر جلو، در طرفین قرار می گیرد و معمولا شامل دو عدد از این بالچه هاست که روی هم قرار گرفته اند. وظیفه این بالچه های کوچک نیز، ایجاد یک نیروی رو به پایین در طرفین دماغه خودرو است. توده هوای برخوردکننده با دماغه خودرو، از روی این بالچه ها رو به بالا هدایت می شوند و این کار باعث می شود تا یک فشار رو به پایین ایجاد کنند. البته این بالچه ها نیروی رو به پایین زیادی تولید نمی کنند و کارایی آن ها از این نظر قابل مقایسه با اسپویلر و دیفیوزر نیست. یکی دیگر از تغییراتی که در تیونینگ اگزوز داده میشود، افزودن دیفیوزر به خودرو است.
این شامل، به عنوان مثال، رنگ آمیزی جزئی، بسته بندی با فویل یا رنگ آمیزی شیشه جلو می باشد. اما وقتی صحبت از تنظیم موتور یا تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه می شود، به دانش تخصصی نیاز دارید. اگر دانش لازم را دارید اما تجهیزات ندارید، می توانید مهارت های خود را در یک کارگاه استخدامی نشان دهید. هنگامی که قطعات مربوط به ایمنی در حال تنظیم هستند - به عنوان مثال، تغییرات در سیستم تعلیق، این نیز اعمال می شود. بسیاری از کارگاه های تیونینگ تخصص خود را مستقیماً از قطعه ساز یا خودروساز دریافت می کنند. کارشناسان کارگاه خوشحال هستند که از این مزیت دانش انحصاری استفاده کنند.
ریمپ ECU در تمامی نمایندگی های کاراکال تیونینگ با ضمانت نامه کتبی 30 ماهه انجام میگردد. گفتنی است برپایی نمایشگاههای نامنظم تیونینگ در آن زمان و نفوذ اینترنت و ایجاد کلاس 206 در مسابقات اتوموبیلرانی در شناخته شدن این حوزه پر سود بی تاثیر نبوده است. بر اساس هزاران پروژه انجام شده در بازار سنجاق، تخمین هزینه خدمات را به شما نشان می دهیم.
سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. از دیگر تغییرات بخش تیونینگ ایرودینامیک خودرو میتوان بهاضافه کردن پایه رکاب، نصب باله (اسپویلر)، اسپلیتر و کانارد، اضافه کردن هود در بخش سقف و اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت اشاره کرد. هزینه های جانبی دیگر مثل سان روف های برقی که در حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان خرج دارند یا رکاب که از ۳۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر است. وبسایت کار مگز در تلاش است تا جدید ترین و به روز ترین اخبار خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. هم چنین مجله خودرو ما به نقد و بررسی جامع مشخصات انواع خودرو های کلاسیک تا مدرن ، خودرو های ایرانی و خارجی و محبوب ترین های دنیای خودرو سازی می پردازد.
حرکت جریان هوا در اطراف کف و سقف خودرو، اثرات حیاتی بر عملکرد و ایمنی آن دارد. رعایت اصول آیرودینامیک در طراحی بدنه خودرو ضروری است و ارتقاء کیفیت آیرودینامیک یکی از اساسی ترین موارد در تیونینگ خودرو محسوب می شود. علم آیرودینامیک یک حوزه گسترده و پیچیده است که بررسی آن نیازمند دانش تخصصی در زمینه جریانات هوا و دینامیک گازها میباشد. در آن زمان بیش از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنه آنها مرسوم شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود که گسترش یافت. در واقع پیش از آن که مهندسان حرفهای یا تکنسینهای ماهر به تیونینگ بدنه خودرو بپردازند، به تیونینگ اجزای داخلی و تیونینگ موتور خودروها روی آوردند. متأسفانه، به دلیل محدودیتهای قانونی در استفاده از چراغها در برخی مناطق، تعدادی از تغییرات چراغ خودرو مانند رنگ غیرمجاز، تاریک کردن چراغها و… ممکن است غیرقانونی باشند.
با این حال، این تغییرات نیازمند دقت و توجه به جزئیات است تا از عملکرد صحیح و ایمنی خودرو مطمئن شد. خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای کارخانههای خودروسازی تولید میشوند. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایشها و تحقیقاتی مختلف صورت میگیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار میشود. تیونینگ کردن منجر به خارج کردن خودرو از مسیر استانداردهای آن است که ممکن است گاهی این تغییر مسیر، مشکلاتی را هم برای خودرو به همراه داشته باشد. مثلاً کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از لاستیکهایی با فاق کوتاه یا چراغهای بیش از حد قدرتمند، میتواند مشکلات زیادی را در خیابانهای شهری ایجاد کند.
خودروهای پژو، بهویژه مدلهای 206 و 405، یکی دیگر از گزینههای پرطرفدار برای تیونینگ هستند. موتورهای قدرتمند و طراحی قابل تطبیق، این خودروها را برای تیونینگ مناسب میکند. با تغییرات مناسب، میتوان پراید را به یک خودروی جذاب و حتی سریع تبدیل کرد. تغییر رینگ و لاستیک یک پراید هم هزینهاش از حداقل یک میلیون و 200 هزار تومان شروع میشود و تا بیش از 2 میلیون تومان میتوان آنها را تغییر داد. برای تیونینگ خودرو می توان از کارگاه های تیونینگ قراردادی، مستقل یا تخصصی استفاده کرد. در کارگاههای تیونینگ خودرو که در برندهای خاص تخصص دارند، انتخاب گستردهتری و تخصص بیشتری خواهید یافت.
این را بسیاری از جلسات تنظیم خود سازماندهی شده در آلمان ثابت می کند. تیونینگ سقف خودرو نیز یکی از انواع تیونینگ است که میتواند بر زیبایی، عملکرد و حتی کاربری خودرو تاثیر بگذارد. این نوع تیونینگ میتواند شامل تغییرات کوچک مانند نصب استیکرها یا تغییر رنگ سقف، یا تغییرات بزرگتر مانند نصب سانروف یا سقف پانوراما باشد. هزینه تیونینگ رینگ و تایر میتواند بسته به برند، جنس، سایز و سایر مشخصات متغیر باشد. در حالی که ممکن است برخی از گزینههای ارزانتر در بازار موجود باشند، اما معمولاً هزینه کردن بیشتر برای رینگ و تایرهای با کیفیت میتواند در طولانی مدت به صرفهتر باشد و ایمنی و عملکرد بهتری ارائه دهد. همچنین صدای غیرمعمول و زیاد خودروهای تیونینگ شده در فضای شهری چندان پذیرفته نیست و ممکن است مغایر با قوانین راهنمایی و رانندگی در بسیاری از کشورها باشد.
به دلیل آن که چنین خودروهایی معمولاً تحتفشار قرار میگیرند بنابراین خریداران زیادی به آنها علاقه ندارند و به همین خاطر هم قیمت مدلهای تیونینگ شده افت بیشتری دارد. در برخی کشورها حق بیمه خودروهای موردبحث نیز بیشتر است زیرا احتمال تصادف آنها بالاتر خواهد بود. سیستم تعلیق، راحتی، ایمنی و دینامیک سواری را تعیین می کند - به ویژه در هنگام دست انداز جاده و پیچ ها. در خودروهای تیونینگ شده، قطعات لاستیکی به فلز بین اجزای سیستم تعلیق منفرد - پایههای تعلیق - اغلب ضعیفترین حلقه در بین تمام اجزا هستند. این به این دلیل است که آنها برای راحتی در کارخانه طراحی شده اند و به دلیل استرس بیشتر سریعتر از حد مطلوب فرسوده می شوند. روشهایی که در ادامه بیان می شود با فرض ثابت ماندن حجم موتور فرضی ما می باشد.
زیرا اگر سیستم نصب شده بیش از حد بلند باشد، پلیس ممکن است این را به عنوان آلودگی صوتی تعبیر کند. با این وجود، ممکن است استفاده از بلندگوهای مخصوص خودرو با ساب ووفر برای فرکانسهای بیس توصیه شود. این عناصر همراه با یک به اصطلاح کراس اوور، صدایی غنی را با وجود سر و صدای معمول رانندگی تضمین می کنند. آیا تیونینگ خودرو قانونی است؟ قوانین تیونینگ خودرو در هر کشور متفاوت است. در برخی کشورها، برخی تغییرات تیونینگ ممکن است قانونی نباشد و نیاز به مجوز داشته باشد.
بهطورکلی تیونینگ خودرو، به بخشهای تیونینگ ظاهری، آیرودینامیک و فنی خودرو را شامل میشود. در ادامه به بررسی بخشهای مختلف تیونینگ خودرو خواهیم پرداخت با ما همراه باشید. در موارد دیگر میتوان با ایجاد دوگانگی میان رنگهای سقف و بدنه خودرو به زیباسازی آن کمک کرد. اینکار میتواند با استفاده از برچسبهای مخصوص و یا تغییر رنگ خودرو یا بدنه صورت بگیرد. در مواردی گاها این دوگانگی رنگها در تولید ماشینهایی مانند دوج چلنجر به صورت پیش فرض وجود داشته است. در موارد دیگر که میتواند هدف شما از تیون کردن سقف بهبود ایرودینامیک و وزن خودرو باشد، از مواد سبکتر و مقاومتری برای ساخت سقف استفاده میشود.
این بالچه ها معمولا به صورت مثلثی ساخته می شوند و به شکلی طراحی شده اند که به خوبی به بغل سپرها متصل شوند. کاناردهای دوتایی از یک کانارد کوچک در زیر و کانارد بزرگ تر در بالا تشکیل می شوند. تغییر ارتفاع خودرو، توسط دو نوع فنر لول ثابت و یا قابل تنظیم انجام میشود. اگر در تنظیم ارتفاع از فنر لول ثابت استفاده شود، ارتفاع خودرو همیشه ثابت میماند و درصورتیکه از نوع قابل تنظیم استفاده شود، ارتفاع ماشین بهصورت رگلاژ دستی و یا کمپرسوری (پنوماتیک) تنظیم میشود. تاریخچه تیونینگ را میتوان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل جستجو کرد.
البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاستیکهای پهنتر به سبب اصطکاک بیشتر با سطح جاده در عین افزایش زیبایی و چسبندگی خودرو به سطح جاده، ممکن است موجب کاهش چالاکی و افزایش مصرف سوخت شود. گاهی حتی عدم رعایت اصول این حرفه موجب آسیب رساندن به خودروها نیز میشود. به عنوان نمونه استفاده از رینگ و لاستیکهای بزرگ و غیراستاندارد برای خودروهایی مثل پراید و پژو، موجب آسیب رساندن به خودرو میشود. مثال دیگر در این خصوص شاید ارتقای قدرت موتور خودرو بدون توجه به ارتقای سیستم ترمز آن باشد. خیلی افراد از خودرو فقط برای جابهجایی بین مسیرهایی که میخواهند بروند و راحتی بیشتر خود استفاده میکنند. اما هستند افرادی که واقعاً عاشق رانندگی و ماشین هستند و دوست دارند که خودرویشان خاص و در مقایسه با اتومبیلهای هم رده خود، شاخص باشد.
تغییرات بسیار زیادی از تغییر مدل صندلیها گرفته تا افزودن آپشنهای دیگر میتوان در کابین خودرو ایجاد کرد. اما مهم نیست که ظاهر یک رینگ چقدر چشمگیر است، متأسفانه هر چیزی که خوشایند است مجاز نیست. برای مثال، عناصر یا اجزای بسیار درخشان که از کناره بیرون زده اند، ممنوع است. زیرا سایز رینگ و سایز لاستیک باید با مشخصات مندرج در گواهی ثبت مطابقت داشته باشد. سایز رینگ و لاستیک دیگری که ممکن است اجازه رانندگی داشته باشید را می توانید در سند CoC (گواهی انطباق) وسیله نقلیه خود بیابید. تثبیت کننده یک فنر فولادی است که چندین بار خم شده است که دو چرخ یک محور را به هم متصل می کند.
این تغییرات، علاوهبر بهبود نمای ظاهری، میتوانند با افزایش میدان دید و نمایش فضای بیشتر اطراف خودرو، تأثیر مثبتی داشته باشند. دودی کردن شیشههای خودرو یکی از انواع متداول و همچنین اقتصادی تیونینگ خودرو است. از جمله آپشنهای محبوب در تیونینگ خودرو، دودی کردن شیشهها است که مخاطبان زیادی را جذب میکند. اگرچه در برخی کشورها استفاده از این شیشهها محدودیتهایی دارد، اما به دلیل قابلیت آنها در فیلترهای اشعه مضر، بسیاری از خودروها از شیشههای دودی در بخش کناری خود استفاده میکنند. داشتن سانروف یا سقفهای کانورتیبل، یکی از جذابترین ویژگیهایی باشد که میتواند در خودرو وجود داشته باشد.
از آنجایی که خودروهای ب ام و ذاتا اسپرت و روحیهای پر از هیجان دارند، عموما دارندگان این خودروها ترجیح میدهند که با اعمال تغییرات ظاهری و فنی، خودرویی خاص و متمایز نسبت به سایر نمونههای مشابه داشته باشند. شرکت پرشیاخودرو نیز در راستای احترام به خواست و نیاز مشتریان خود، طی سالهای اخیر با احداث واحد تیونینگ تخصصی خودروهای BMW و MINI، توانسته خدمات شایسته و درخوری را به مشتریان خود ارائه کند. لازم به ذکر است که تیونینگ چراغ خودروها ممکن است نیاز به دانش فنی و تجربه داشته باشد. برای انجام تغییرات در چراغهای خودرو، بهتر است به کارگاههای تخصصی و فنی مراجعه کرده و با استفاده از متخصصان مجرب این کار را انجام دهید. هزینه تیونینگ چراغها با توجه به نیاز و علاقه شما میتواند بسیار متغیر باشد و نمیتوان برای آن میزان مشخصی از هزینه را بیان کرد. مشتری تیونینگکاران، اغلب جوانترها هستند؛ آنهایی که اغلب به دنبال تغییر هستند و تفاوت.
به این ترتیب که شما میتوانید در جادههای هموار، شاسی خودرو خود را بخوابانید و در جادههای ناهموار، ارتفاع را افزایش دهید. یکی از بحثهای جذاب در مورد خودروها، خصوصاً برای خودرو بازان و عاشقان خودرو، تیونینگ خودرو است. وقتی شما خودرویی را خریداری میکنید و یا خودرویی دارید که چند سال از آن استفاده کردهاید و حالا میخواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، میتوانید بخشهای مختلف خودروی خود را تیون کرده و ارتقا دهید. بیمه دات کام در این مقاله به معرفی راههای مختلف تیونینگ خودرو میپردازد. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
چنین مواردی دست به دست هم دادهاند تا امروزه کمتر قطعهای در بدنه خودروهای تیونینگ شده ژاپنی پیدا کنید که همچنان ساده و شبیه به نمونه اولیه خود باقی مانده باشد. VIP Style نیز یکی از زیرشاخههای این سبک است که برای شخصیسازی خودروهای لوکس نظیر محصولات لکسوس، اینفینیتی و آکورا بهکاربرده میشود. از جمله معروفترین تیونرهای ژاپنی میتوان به لیبرتی واک (Liberty Walk)، بوسوزوکو (Bosozoku) و فایتینگ استار (Fighting Star) اشاره کرد که هر یک طرفداران خاص خود را دارد. شما عزیزان میتوانید سفارش تیونینگ خودرو در محل را در سایت سنجاق ثبت کنید. پس از آن چند پیشنهاد قیمت تیونینگ خودرو از سوی متخصصان برای شما ارسال میشود.
ضمن اینکه اساسا در تعیین تعرفه خدمات خودرویی، قیمت تمام شده ماشین بهعنوان یک شاخص مهم در نظر گرفته میشود. تیونینگ جلوپنجرههای بزرگ مثل بی ام و، به خودرو ظاهری اسپرت تر و قدرتمند تر می بخشد. در برخی موارد که جلوپنجره کوچک است یا رنگ آن با بقیه بخشها همخوانی ندارد، با تعویض مدل یا رنگ آن میتوان ظاهر خودرو را تغییر داد. همچنین، می توان طراحی سپر را به طور کلی تغییر داد و از خطوط برجسته و پهن در طراحی سپر استفاده کرد تا ظاهر خودرو بهبود یابد و بزرگتر به نظر برسد. نصب آینههای اسپرت و جمعشونده برقی، که از ظاهری منحصربهفرد برخوردار هستند، به طور قابلتوجهی در تغییرات ظاهری خودرو نقش دارند.
همچنین تیونرها اغلب اگزوزها را از طرفین دیفیوزر خارج میکنند تا دود خروجی از اگزوزها به شتاب گرفتن جریان هوای زیر ماشین کمک کند. علاقه مندان به خودرو های اسپرت می توانند از طریق تماس با پشتیبانی وبسایت اقدام به اجاره انواع خودرو های اسپرت کنند. اما در سایر نقاط و خیابانهای معروف تیونینگ مثل اطراف خیابان سورنا و میدان تختی و بسیاری از محلهای دیگر، محدودیتی وجود ندارد. بهترین راه برای یافتن یک کارگاه تیونینگ خوب از طریق توصیه هایی از صحنه است. مطمئن شوید که کارگاه دقیقاً با شما صحبت می کند که دقیقاً چه کاری روی ماشین شما انجام خواهد داد.
بنابراین پس از تقویت موتور و افزایش توان خروجی اتومبیل خود حتما باید ترمزهای خودرو را هم ارتقا دهید. معمولاً هر چه خودرو لوکستر باشد، رینگ و لاستیک جذابتر با طراحی بهتری دارد. میتوانید با تغییر رنگ و یا طرح رینگ و نیز تغییر لاستیک مثلاً استفاده از لاستیکهای پهن، ظاهر خودروی خود را شیکتر و متفاوتتر کنید. رنگ رینگ را هم بهتر است، متناسب با بدنه و تغییراتی که در بخشهای دیگر بدنه ایجاد میکنید انتخاب کنید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند. حال که با مزایا و معایب تیونینگ خودرو آشنا شدید بهتر است بدانید ارتقای برخی بخشهای خودرو راحتتر از بخشهای دیگر است.
البته، میتوانید در Ebay Classifieds نیز به دنبال معامله بگردید، اما به محض اینکه به امنیت خود رسید، باید دقیقاً بدانید که به کدام فروشنده میتوانید اعتماد کنید. اگر قطعه ای به دلیل مونتاژ نشدن صحیح باید برگردانده شود، خوب است که یک فروشنده سازگار داشته باشید. علاوه بر این، برای برخی از قطعات به گواهی قطعات یا مجوز عملیات عمومی (ABE) نیاز دارید. زیرا بسته به کشور در بخش تیونینگ، بسیاری از مقررات برای طیف گسترده ای از قطعات باعث عدم اطمینان می شود. هر قطعه ای که در خودروی خود بهسازی می کنید می تواند منجر به انقضای مجوز بهره برداری و در نتیجه جریمه های سنگین شود.
مهم است که قبل از انجام هر گونه تیونینگ، با قوانین محلی آشنا شوید. مواردی دیگر مانند تغییر داشبورد، تغییر رنگ خودرو، استفاده از استیکر و کاورهای حرفهای، تغییر فرمان، تعویض صندلیها خودرو و یا تغییر رنگ کابین نیز در بخش تیونینگ ظاهری خودرو انجام میشوند. چراغها سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغها و تعویض کاسهچراغها میشود. در این بخش میتوان به جایگزینی بلندگوهای قوی و بیسدار بهجای بلندگوهای استاندارد خودرو، ارتقا سیستم صوتی خودرو، نصب تقویتکنندههای صدا مانند آمپلیفایر و ساب بوفر و بوم باکس اشاره کرد. در اوایل دهه 1930 میلادی، تیونرهای آمریکایی با حذف شیشه جلو و گلگیرها شروع به دستکاری در فوردهای مدل A کردند. علاوهبر این در آن سالها مکانیکها با کاهش وزن خودرو و همینطور دستکاری در موتور خودروهای باری، محصولاتی پرقدرتتر از آنچه در کارخانهها ساخته میشد را در اختیار خریداران قرار میدادند.
تیونینگ خودرو با اعمال تغییرات عملکرد و ظاهر خودرو را بهبود بخشند. در این مقاله، به بررسی تیونینگ در ایران میپردازیم و جزئیات کامل این فرایند را مورد بحث قرار میدهیم. دیفیوزر نیز بهمنظور تنظیم جریان هوای زیر خودرو در بخش عقب و زیر سپر نصب میشود. این تغییرات معمولاً با تغییر در قطر لوله اگزوز و زمان باز و بسته شدن شیر خروجی دود در موتور انجام میشود. این تغییرات میتوانند منجر به خروج سریع تر گازهای تولید شده در موتور و به طور همزمان حبس و خروج یک باره دود و گازها از موتور خودرو شوند.
تیونینگ فنی خودرو میتواند به طور چشمگیری عملکرد، کارایی و حتی لذت رانندگی را بهبود بخشد. با انتخاب قطعات با کیفیت و انجام اصلاحات توسط متخصصان حرفهای، میتوانید از مزایای تیونینگ فنی بهرهمند شوید و تجربه بهتری از رانندگی داشته باشید. تیونینگ جلوپنجره و سپر خودروی شما میتواند به طور چشمگیری ظاهر و حتی کارایی خودرو را بهبود بخشد. این نوع تیونینگها معمولاً بین عاشقان خودرو و افرادی که به دنبال ایجاد یک نمای منحصر به فرد برای خودروی خود هستند، بسیار محبوب است. در ادامه، به بررسی دقیقتر این دو جنبه تیونینگ و نکات مرتبط با آنها خواهیم پرداخت. تیونینگ چراغ خودرو یکی از محبوبترین روشها برای بهبود ظاهر و کارایی خودرو است.
با این حال، بسته به کشوری که در آن زندگی میکنید، برخی از تبدیلها میتوانند به محض جرأت استفاده از آنها در جادههای عمومی غیرقانونی باشند. این به این دلیل است که مقررات ترافیک جاده ای ممکن است ایجاب کند که تجهیزات خاصی روی وسیله نقلیه فقط در یک طرح رسمی تایید شده استفاده شود. این معمولاً مربوط به قطعات مرتبط با ایمنی مانند لاستیک ها، ترمزها، موتور و سیستم اگزوز است. در سیستم تعلیق بادی، یک کمک فنر مخصوص این نوع تعلیق و یک دم هوا جایگزین فنرهای فولادی معمولی می شود. در بخش تیونینگ، هدف این است که ارتفاع خودرو را بدون پله تنظیم کنید.
به این ترتیب میتوانید با بررسی سوابق افراد و همچنین نظرات مشتریان دیگر، بهترین گزینه را برای تیونینگ خودرو خود انتخاب کنید. افزایش قیمت شدید خودرو طی دوسال اخیر باعث شده تا ارتقا خودر برای اکثر مشتریان بسیار مشکل شود. یکی از اقداماتی که بسیاری از افراد تمایل دارند برای ارتقاء ظاهر خودروی خود انجام دهند، تغییر دربها است. در بسیاری از خودروهای لوکس، دربها به جای باز شدن به طرفین، به سمت بالا باز می شوند. این نوع درب ها به دلیل عادت متداول ما به باز شدن درب ها به طرفین، جذابیت خاصی دارند. نوعی تقویت کننده برق خودرو وجود دارد که موجب افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت میشود و از سوی دیگر مناسب کسانی هست که بروی خودرو سیستم و یا نورهای زنون بسته و برق زیادی را از خودرو میکشند.
تعویض صندلیهای خودرو یکی از راههای متداول برای تغییر اتاق خودرو است. این تغییر ممکن است شامل تعویض روکش صندلیها باشد، اما برخی از رانندگان تمایل دارند که علاوه بر تغییر روکش صندلی، امکاناتی مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی را نیز بر روی صندلیها داشته باشند. این قطعه Air Dam نامیده می شود و وظیفه آن ایجاد یک لایه پر فشار از هوا روی لبه جلویی سپر است تا با ایجاد یک نیروی رو به پایین، در پایداری بیشتر دماغه خودرو در سرعت های بالا در سر پیچ ها موثر واقع شود. در واقع اسپلیتر و مانع هوایی یک قطعه هستند که قسمت بالایی را Air Dam و قسمت صاف پایین را اسپلیتر می نامند. این دو قطعه نیز در برخی از نمونه ها، قابلیت تنظیم از درون کابین توسط راننده را دارند. دیفیوزرها از مواد اولیه مختلفی مانند الیاف کربن، پلیمر و کامپوزیت ساخته میشوند.
در خصوص چراغ ها می توان گفت که در دو بخش کاسه چراغ که از ۳۰ تا ۴۰۰ هزار و چراغ های هد لایت ، یخی ، زنون است که هر کدام از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند. ریمپ، به عنوان یک قسمت از فرآیند تیونینگ، اقدامی است که با بهبود و تنظیم برنامههای موجود در ایسیو خودرو انجام میشود. این فرآیند با بهینهسازی ارتباطات برقی، مکانیکی و نرمافزاری ایسیو انجام میپذیرد. در هنگام شتابگیری و افزایش سرعت خودرو، جریان هوا و فشار هوا باعث میشود تا قسیمت انتهایی خودرو به سمت بالا برود و چسبندگی تایرها به زمین کم شود. نقش دیفیوزر این است که باعث میشود تا انتهای خودرو به زمین فشار بیشتری وارد کند.
در تیونینگ فنی موتور میتوان به تعویض و یا تقویت قطعات مختلفی در خودرو اشاره کرد که با هم مواردی را در زیر بررسی خواهیم کرد. در خودروهای شاسیبلند مانند BMW x4 تغییرات سپر یا نصب گارد نیز انجام میشود. در بخش جلوپنجره نیز، اغلب حذف تمامی پرهها و لوگوی خودرو در جهت ایجاد حس بزرگنمایی در جلوپنجره انجام میشود. یکی از ابتداییترین و مرسومترین تغییرات ظاهری خودرو، تغییر رینگ و لاستیک است. رینگ خودرو در ایجاد زیبایی نمای خارجی خودرو بسیار تأثیرگذار است. معمولا هر چه خودرو لوکستر باشد، رینگ و لاستیک جذابتر با طراحی بهتری دارد.
سال گذشته، قانونی در اروپا به تصویب رسید که بر طبق آن، باید صدای اگزوز خودروها در اروپا کاهش پیدا میکرد. بهموجب این قانون، صدای اگزوز خودروهای مدلهای اسپرت هنگام عبور از مسیرهای عادی و غیر مسابقه نباید تفاوتی با مدلهای معمولی داشته باشد. فرهنگ تیونینگ ژاپنی قدمت زیادی دارد و در میان علاقهمندان تیونینگ خودرو بسیار مشهور است. سبک ژاپنی تابع هیچ قاعده و قانونی نیست و تنها به دنبال ایجاد خودرویی خاص بهعنوان خروجی کار است. پایه و اساس تیونینگ در ژاپن بر مبنای خودروهای مسابقهای مخصوصا مسابقات دریفت شکلگرفته است؛ علاوهبر این بازار متنوع قطعات افترمارکت در ژاپن، باعث شده تا این کشور به بهشت تیونرها تبدیل کرده شود.
بهترین شخص تیونر در شهر ارومیه